Erotiek als lifestyle, een uitdagende marketing stap

webshop voor vrouwen

Een erotische webshops voor vrouwen met stijl, nooit gedacht dat ik de eigenaar ervan zou zijn. En toch was het in 2009 een feit: de webshop yayayes! ging live. En daarmee was ik een uitdagende ondernemer geworden in de mannelijk georiënteerde wereld van erotiek en verleiding. Het ging de business niet onopgemerkt voorbij met talloze interviews en award nominaties tot gevolg.

Het idee voor de vrouwen lifestyle e-shop ontstond begin 2009.

Ik brainstormde met een van mijn klanten van mijn communicatiebureau over consumentenbehoeften en e-commerce. Deze klant had al een e-shop in meubels waarvoor ik de PR en communicatie verzorgde. Al pratende zag ik een creatieve uitdaging voor me. Ik had een passie voor digitale media, marketing en ondernemen. Ik probeerde een integer mens te zijn en anderen met respect te benaderen én… ik was een vrouw. Waarom niet al die stukjes combineren in een professionele, gebruiksvriendelijke en vrouwvriendelijke e-shop met intieme producten voor moderne, ambitieuze vrouwen?”

En toen was ik plotseling ondernemer in de erotische wellness.

Yayayes! was primair een online shop voor vrouwen die wilden genieten van bevrediging. Ik wilde het taboe op intimiteit en (zelf)bevrediging wegnemen. De samenleving leek behoorlijk ‘open minded’, maar menigeen had nog steeds moeite met seksuele aangelegenheden.

homepage vrouwen webshop
De homepage van erotische webshop yayayes!

Ik was van mening dat vrouwen die iets extra’s wilden een integere en respectvolle benadering verdienden. Ook waar het online shoppen betrof. Een breed aanbod was belangrijk, maar de verpakking en de uitstraling moesten ook perfect zijn.

Ik wilde mensen echt iets moois cadeau geven.

En het lukte ons met producten die thuishoorden in de wereld van ‘design & pleasure’. We veroverden een plek in de wereld van erotische lifestyle en hadden zelfs een serieus testpanel van consumenten die onze producten beoordeelden. Ondertussen ontvingen we het officiële Thuiswinkel keurmerk. En werden we opgemerkt door de media met free publicity in magazines zoals Flair, Twinkle, Viva en de ELLE.

webshop pr in magazine
yayayes! in de ELLE

Na enige tijd wilden we het productassortiment verder uitbreiden. Bezoekers moesten alles kunnen vinden binnen de ‘erotische wellness’. En dat was een succes. Bovendien scoorden we een export subsidie voor de Duitse versie van de vrouwenshop, een mooie erkenning van ons unieke concept.

Enkele product highlights:

Bekijk de teaser van de yayayes! webshop voor vrouwen:

En toen volgden de award nominaties voor dit concept.

Vanwege het uitdagende thema van de webshop gezien en het aangaan van de concurrentie met grote (mannelijke) spelers zoals Pabo en Christine Le Duc, werd ik in 2009 opgenomen in de VIVA400 lijst. Dit is een jaarlijkse lijst opgesteld door het populaire vrouwenblad VIVA met de meest opvallende vrouwen van het jaar. Aan de hand van vragen die de jury mij stelde, werd ik uitgekozen. De twee belangrijkste vragen:

Wat is volgens jou het belangrijkste dat je afgelopen jaar bereikt hebt?

Didie: “Vanuit ‘nul’ – ontslag genomen en huis verkocht – heb ik een communicatiebureau opgericht, een taboedoorbrekende e-shop ontwikkeld, een nieuwe sfeervolle woning gekocht, ben ik genezen van een pittige auto-immuunziekte én heb ik mijn relatie met belangrijke vrienden en familie verdiept. Gepassioneerd werken, je thuis voelen, gezond zijn en liefde voor dierbaren, aspecten van het leven die ik enorm belangrijk vind en waaraan ik het afgelopen jaar met liefde heb kunnen werken.

Waar ben je het meest trots op?

Het feit dat ik Miss Nederland ben geweest is misschien iets waar menigeen trots op zou zijn. Nu zal ik dat niet geheel tegenspreken, maar ik ben vooral trots op het feit dat ik mijn principes van respect, oprechtheid en onbevangenheid weet te handhaven gedurende verschillende periodes waarin ik dikwijls op mezelf ben aangewezen en de keuze heb te kiezen voor de schaduw of de zon. Het laatste dus!

Didie in Viva
De Viva 400 lijst

Naast de selectie voor de VIVA400 lijst werd ik uitgekozen voor de Sprout Challenger 50 awards. Dit is een ondernemersmagazine en platform voor bedrijven die de bestaande markt uitdagen. Binnen deze wereld van start-ups en innovatieve bedrijven mocht ik mezelf presenteren en werd een artikel gepubliceerd (november 2009):

Didie Schackman, webshop challenger met yayayes!

‘Veel vrouwen willen niet geassocieerd worden met het pornografische’

In het verleden werden erotiekshops opgezet vanuit een mannelijke visie, zag Didie Schackman (31) van yayayes!. “Daar zag je vrouwen in allerlei oneerbiedige standjes met apparaten zwaaien op productfoto’s.” Schackman vond dat dat anders moest. “Ik wilde een webshop met ruimte voor intimiteit bij vrouwen, maar waar dat niet expliciet gecommuniceerd wordt. Vrouwen willen niet geassocieerd worden met het pornografische dat veel seksshops uitstralen.” Haar webshop voor ‘erotische wellness’ gebruikt daarom verleidelijke foto’s met bloemen en veel rood. Een minivibrator is te zien in een handtasje, tussen de make-up. “Daar komt geen lichaam aan te pas, maar het creëert een bepaald glossy-gevoel.”

Schackman ziet een duidelijke ontwikkeling in de erotische branche.

“Bij sommige merken zitten productontwikkelaars die zich helemaal richten op het ontwerp en design van de producten.” De producten zijn tegenwoordig dan ook echte hoogstandjes. “Onze vibrators en stimulators zijn gewoon prachtig, die zou je bij wijze van spreken in de kast kunnen zetten. Ze zijn helemaal gevormd naar het vrouwelijk lichaam; er is vaak niet eens een associatie met het mannelijk geslachtsdeel.

En ze hebben zachte kleuren; roze is bijvoorbeeld populair.”

Ook in de teksten op haar website zet Schackman een bepaald beeld neer. “We benadrukken dat vrouwen ook alleen met de producten uit de voeten kunnen. We proberen er een stukje gevoel te leggen: leef je uit, neem het avontuur, oefen ermee. Niet te dwingend. We benaderen erotiek bijna als persoonlijke verzorging.”

Zelf hoeft Schackman niet zo nodig op de voorgrond te treden. “Zakelijk kom ik er wel mee naar buiten, maar ik wil niet dat mensen zich met mijn privéleven gaan bemoeien, wil geen vragen krijgen als ‘hoe gebruik jij die vibrator?’ Je moet als ondernemer even een grens over om in deze branche te werken; ik zie ook dingen voorbij komen waar ik echt niet over wil nadenken. Maar als je het netjes houdt, professioneel aanpakt en geduld hebt, dan is het een mooie business opportunity. Het loopt heel goed, gaan zelfs international uitrollen komend jaar.”
(uit Sprout november 2009).

Terugkijkend op yayayes!:

Ondanks de bijzondere, en soms wat vulgaire wereld waarin ik verkeerde, heb ik enorm veel plezier beleefd aan dit avontuur. Uiteindelijk heb ik de webshop verkocht aan mijn toenmalige compagnon. Ik wilde tijd hebben voor nieuwe uitdagingen binnen mijn onderneming. Maar yayayes! houdt altijd een speciaal plekje in mijn speelse hart.

Lees ook het interview in lifestyle magazine Talkies.

Lifestyle magazine interview Didie