Ontwerpen van een magazine

Onder invloed van de technologische vooruitgang en ontwikkelingen in het medialandschap blijven uitgevers innoveren. Zo wilde de Gelderlander, onderdeel van Wegener, een nieuw magazine uitgeven dat een doelgroep met een bovenmodaal inkomen zou bereiken. Het moest niet zomaar een magazine worden, maar een journalistieke glossy geschreven door de professionele en doorgewinterde journalisten van dagblad de Gelderlander. Maar, als vormgevers van kranten, stelde de Gelderlander zichzelf terecht de kritische vraag: hoe moet dit magazine eruit zien?

Ik kreeg de opdracht van de Gelderlander om een layout te ontwikkelen voor het magazine.

Het betrof een voorstel voor een cover, redactiepagina’s, advertorials en een salesbrochure. Als journalist, communicatieadviseur en marketeer met een passie voor tijdschriften had ik inmiddels veel magazines onder ogen gehad. Met deze visuele bagage, kennis van de regio (het magazine zou een focus hebben op Arnhem en Nijmegen) en een persoonlijke visie op beeld- en woordcomposities, ontwikkelde ik het concept. Ik gaf het de naam .325 , refererend aan de route tussen Arnhem en Nijmegen (N325), die de Nijmeegse Waalbrug en de Arnhemse Nelson Mandela brug verbindt.

Ik presenteerde het concept aan de redactie, vormgevers, marketeers en salesmedewerkers van de uitgever. Geïnspireerd door dit .325 concept is het team van het magazine aan de slag gegaan met de definitieve realisatie en productie van de nieuwe journalistieke glossy en kozen zij tevens een definitieve naam: Luxity magazine. Sinds mei 2009 wordt de glossy wordt vijf keer per jaar uitgegeven in een oplage van 25.000 exemplaren (132 pagina’s). En met succes want zoals de uitgever zelf onderschrijft:

Onze huisfilosofie raakt inmiddels bekend, zo merken we aan de vele positieve reacties. Luxity wordt een begrip, want doet onbeschaamd aan regionale feel good. We gaan voor de ondernemende en spraakmakende figuren uit onze regio, of voor bijzondere mensendie hier, bij ons, opvallen. Van Ilse DeLange tot Nobelprijswinnaar Andre Geim, van Jan Jansen en Thomas Verbogt tot de CEO’s van Arcadis en Haskoning.