Marketing voor een bouwbedrijf

marketing voor een bouwbedrijf

Een opdracht van een bouwbedrijf voor een lifestyle communicatiebureau? Wat doe je daarmee? Als startende ondernemer nam ik graag iedere klus aan, maar tegelijkertijd wilde ik mij duidelijk profileren als expert binnen lifestyle projecten en voorkomen dat ik een portfolio binnen de industrie zou opbouwen. Lifestyle betekende voor mij: wellness, design en wonen, alles behalve bouwprojecten en turnkey vastgoed.

En toch heb ik er geen moment spijt van.

De opdracht voor het bouwbedrijf Unibouw kwam binnen via een kennis. Hij werkte bij het bedrijf en had gehoord van mijn expertise en ervaring binnen communicatie en marketing. Ondanks mijn voorliefde voor de wereld van mode en lifestyle gaf ik het een kans vanwege de aardige mensen die ik er ontmoette.

En zo heb ik een aantal mooie projecten uitgevoerd om het bouwbedrijf op de kaart te zetten.

Unibouw was een moderne en frisse organisatie bestaande uit een ambitieus en jong team met de nodige ervaring en een uitgebreid netwerk. De organisatie was gespecialiseerd in de ontwikkeling en realisatie van systeembouwconcepten voor bedrijfshuisvesting. Het team van experts leverde kwalitatief hoogwaardig werk met een ‘no-nonsense’ aanpak waarbij de klant duidelijk te woord werd gestaan. Daarbij deed het bedrijf er alles aan om de meest optimale prijs te garanderen aan de opdrachtgevers.

Ondertussen werd er hard gewerkt aan de uitstraling van het bouwbedrijf, de juiste mensen en effectieve acties.

Echter, hierbij ontbrak het aan samenhang en één duidelijke visie. De ‘bouwers’ hadden behoefte aan een duidelijk marketingcommunicatieplan en de uitvoering ervan. Bovendien hadden ze een expert nodig met de juiste contacten om communicatiemiddelen tegen optimale prijzen te realiseren. En dus schreef ik een plan met een marketingcommunicatiestrategie waarvoor verschillende onderdelen werden omschreven zoals het merkprofiel, doelgroepen, communicatiedoelstellingen, communicatiemix, plannen en budget. Ook de uitvoer nam ik samen met verschillende medewerkers voor mijn rekening.

Dankzij het plan stond er uiteindelijk een sterk merkverhaal met herkenbare uitingen en evenementen.

Het bedrijf viel steeds vaker op in de media, tijdens beurzen en bij relaties die mogelijk zaken wilde doen. Als prachtig eindproduct lanceerden we een compleet nieuw ‘bouwboek’ dat uniek was voor de wereld waarin Unibouw opereerde. Het boek gaf inzicht in alle vragen omtrent het ontwerp en de realisatie van een nieuw bedrijfspand. In woord en beeld vertelden we wat klanten konden verwachten en hoe een bouwtraject diende te verlopen, aldus een gedegen voorbereiding op de eerste stappen in de wereld van systeembouw.

Het meest trots was ik op de prijs die Unibouw eind 2009 in de wacht sleepte.

Door het Financieele Dagblad werd Unibouw uitgeroepen tot snelst groeiende bedrijf in Brabant en won daarom de Gouden Gazellen. Volgens het FD was dat, zeker in moeilijke economische tijden, een geweldige prestatie. Bovendien vertelde directeur Jeroen Verbakel in het FD over de voortvarende stappen die de onderneming maakte op het gebied van marketing, om zich te onderscheiden van de rest.

Als verantwoordelijke voor al die marketing inspanningen kon ik dat ontzettend waarderen.

Een bouwbedrijf paste misschien niet perfect bij het portfolio van een lifestyle merkbouwer, het gaf wel een waardevolle dynamiek aan mijn bureau. Bovendien was het leerzaam om in de keuken van deze industrie te kijken en samen te werken met specialisten van compleet andere disciplines.