Topsportvoeding op Papendal

topsport voeding experimenten in papendal
Topsport voeding experimenten op Papendal (foto: Didie)

Gezonde voeding, een onderwerp dat altijd bovenaan op de agenda staat. Eet gezond campagnes, kies bewust logo’s, we worden er dagelijks mee geconfronteerd. Maar weet je wat nu best opmerkelijk is? Binnen de magische wereld van topsport waar uitmuntende fysieke en mentale prestaties kunnen leiden tot eeuwige roem, staat het voedingsbeleid nog in zijn kinderschoenen.

Maar, geen zorgen voor het uitblijven van nieuwe medailles: door sportbonden, bedrijven en wetenschappers wordt momenteel hard nagedacht over nieuwe initiatieven voor een gezond voedingspatroon van topsportend Nederland. In het topsport walhalla van Nederland, Papendal, wordt volop gebrainstormd over hoe het gezonder kan.

Vanwege mijn werk voor het NOC*NSF volg ik deze ontwikkelingen op de voet.

Overigens is het niet zo simpel als het misschien lijkt. Immers, de verscheidenheid aan invloeden voor sporters afzonderlijk is groot. Traint iemand op hoogte, heeft de sporter te maken met temperatuurschommelingen, is er sprake van een jetlag door een lange reis? Er is niet zomaar één voedingsregime te hanteren. Topsportvoeding vraagt om maatwerk. Overkoepelende sportorganisatie NOC*NSF, ontwikkelingsmaatschappij Oost NV (Food & Health Valley), stichting voor sportinnovatie InnoSportNL en bedrijven in de voedingstechnologie en –industrie hebben zich onlangs verenigd om nieuwe producten en kennis te ontwikkelen voor gezonde topsportvoeding. Een mooie aanjager voor dit initiatief is de komst van een compleet nieuw topsportrestaurant op Papendal in Arnhem over ruim een jaar.

Op dit moment verzamelen deze organisaties kennis om aan de slag te gaan met gezonde topsportvoeding.

Daarbij hoort ook de ontwikkeling van software en hardware, want zeker bij voeding van sporters geldt ‘meten = weten’. En…, de belofte dat de opwaardering van voedsel voor sporters dopingvrij blijft. Uiteindelijk zal topsportend Nederland zo een voorbeeld kunnen worden voor de mensen die liever naar sport kijken. Misschien werkt dat beter dan nieuwe logo’s of campagnes. De sporter in beeld met het juiste voorbeeld. Een mooie combinatie ligt in het verschiet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *