Van kleding tot verbeelding

didie

Mode. Op het eerste gezicht een duidelijk woord. Ik weet zoals ieder ander wat het betekent en maak vrij snel een associatie met kleding, schoenen, tassen, outfits en trends. Ik kies kleuren, mix en match totdat ik erbij neerval en kom uiteindelijk moegestreden voor de dag in een ogenschijnlijk geweldige, nieuwe outfit.

Tot zover mode in mijn alledaagse verschijningsvorm.

Maar, er is zoveel meer. Zo rond mijn tienerjaren wist ik al dat fashion een andere, bijna magische, dimensie had. Wekelijks ‘vrat’ ik alle tv-gidsen om de laatste modeprogramma’s van de BBC, BRT en MTV te bekijken. Gevolgd door een run naar de boekwinkel voor de Avant Garde, Vogue en Elle. Op dat moment was mode nog steeds een wereld vol kleding, schoenen en accessoires, maar de beleving liet al zien dat er meer was.

Mode kreeg een geheel andere ‘touch’ toen ik marketingmanager bij Brunotti werd.

Dit lifestylemerk bracht modebewuste bescherming tegen de natuurlijke elementen, lees: surf- en wintersportkleding. De beleving werd er één van stranden, bergen, surfplanken en snowboards. Fashion werd fun en functionaliteit.

Niet veel later was daar mijn rol als communicatieadviseur bij de Arnhem Mode Biënnale.

Kunst en autonomie kwamen in beeld. Geen fashion, maar modevormgeving. Textiel als ingrediënt, het resultaat een artistieke verrassing met persoonlijkheid. Dit bleek een voorbode voor een stap die nog meer van mijn verbeeldingsvermogen zou vragen. Ik werd namelijk manager communications bij Design Academy Eindhoven.

Mode werd textiel met een authentiek verhaal en een economische, sociale of culturele boodschap.

Kortom, alles behalve kleding. Het werd verheven tot een experiment waaruit een openbaring volgde die twee-, drie- of multidimensionaal was; een samensmelting van ambacht en innovatie, van vorm en vormloos, van fictie en feiten. Inmiddels ben ik aardig gewend aan deze persoonlijke ontwikkeling in de context van mode. Ik ben natuurlijk wel benieuwd hoe ver dit kan gaan; mijn toekomstige relatie met de wereld van fashion. In de meest ultieme vorm ben ik zelf mode geworden. Maar hoe dat er uit moet zien, laat ik aan de verbeelding van ‘U’ over…

didie in de mode

(verschenen in U modespecial, voorjaar 2012)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *