Een eigen communicatiebureau, hoe is dat?

didie mindful

Studeren en dan? Een baan zoeken bij een grote onderneming of voor jezelf beginnen met een communicatiebureau? De studenten van Universiteit Twente wilden graag weten wat mijn carrièrepad is geweest. Tijdens een gesprek vertelde ik de ambitieuze, toekomstige ondernemers over mijn communicatie en marketing adviesbureau.

Ik vertelde ze waarom ik een eigen bedrijf ben gestart.

Ik ben behoorlijk eigenwijs en ga graag mijn eigen weg. Dat is een van de redenen dat ik een eigen bedrijf ben begonnen. Daarnaast ben ik zeer zelfstandig en werk ik uitermate gestructureerd. Daardoor kan ik prima mijn eigen business runnen en dus afspraken nakomen en goed werk leveren. Verder heb ik in het verleden een behoorlijk netwerk opgebouwd, met name in de regio Gelderland, omdat ik al tijdens studie verschillende freelance opdrachten had in de journalistiek. Ik had dus een prima vooruitzicht op mogelijke klanten en opdrachten.

Een eigen bedrijf is nooit mijn droom geweest.

Ik heb wel voortdurend de behoefte gehad creatief en zelfstandig te zijn. Ik kon me altijd prima redden in mijn eentje en maakte in mijn vrije tijd al agenda’s, schilderijen en schreef verhalen. Overigens maakte ik rond de 20 jaar mijn eerste eigen visitekaartje, dus toen begon het al te kriebelen.

Wat bied ik klanten met mijn communicatiebureau?

Gezien mijn opleiding, ervaring en netwerk van creatieve freelancers heb ik een breed dienstenpakket. En toch is er een gemene deler: doeltreffende communicatieoplossingen, of het nu om plannen, losse producten of vaardigheden gaat.

Bij plannen moet je denken aan een volledig communicatieplan.

Daarin wordt een oplossing wordt geboden voor communicatievraagstukken zoals imagoproblemen, merk- en productintroducties, naamsveranderingen of online lanceringen. Bovendien ontwikkel ik afzonderlijke communicatiemiddelen zoals websites, magazines, persberichten, commerciële of redactionele bijlagen. En verder kunnen mensen bij mij terecht voor specifieke onderdelen die nodig zijn voor de voltooiing van middelen zoals fotografie, vormgeving, interviews of vertalingen.

Nieuwe opdrachten komen binnen via mijn netwerk.

Ik ken aardig wat ondernemers in de regio of kennissen die een bedrijf hebben. Via deze contacten krijg ik werk aangeboden. Het gaat dikwijls om bedrijven die nodig iets moeten gaan doen aan communicatie, maar niet de knowhow en de tijd ervoor hebben.

Ik ben iemand die de zaken gestructureerd aanpakt zonder lange vergaderingen of discussies en zorg ervoor dat alles volgens plan verloopt.

Recentelijk ben ik aan de slag gegaan als externe communicatiemanager bij een bouwbedrijf. Het bedrijf had al een marketingplan, maar nog niet de communicatieve invulling ervan. Bovendien zochten ze iemand die het communicatieplan zou uitvoeren en ervoor zou zorgen dat deadlines gehaald worden. Ik heb toen alle bestaande documentatie van het bedrijf doorgenomen en gesproken met de directeur en een account manager. Op basis daarvan heb ik een eerste communicatieplan geschreven.

Ik noem dit eigenlijk altijd een communicatie ‘draaiboek’.

Het is immers een document met alle projecten op het gebied van communicatie die het lopende jaar moeten worden uitgevoerd. Compleet met kosteninschatting en planning. Vervolgens bespreek ik dit document met het bedrijf en ga ik aan de slag met de eerste projecten, al dan niet met hulp van externe vormgevers, drukkers en andere leveranciers.

Hoe ik mezelf onderscheid van andere communicatiebureaus?

Bij mij kun je rekenen op daadkracht. Ik kom gegarandeerd mijn afspraken na. Dat lijkt logisch, maar voor heel veel mensen blijkt dit toch erg moeilijk te zijn. Bovendien communiceer ik tijdig met alle betrokken bij een bepaald project waardoor niemand vragen hoeft te hebben. Verder behoed ik iedereen voor tijdrovende discussies. Op een gegeven moment moeten knopen worden doorgehakt. Er moet immers gewoon gewerkt worden. Details zijn belangrijk, maar we moeten wel vooruit.

Of mensen het raar vinden dat mijn bureau Didie heet zoals mijn voornaam?

Nou, dat is nog een soort ‘heikele’ issue. Ik koos de naam Didie omdat een vriend mij dit adviseerde.  “Je heet toch Didie en mensen kiezen toch voor Didie vanwege de manier waarop je werkt? Dus waarom noem je het bureau niet gewoon Didie?” Ik vond het een goed idee en bovendien had ik de domeinnaam www.didie.nl al in mijn bezit.

Verder is Didie is een eenmanszaak, dus ik werk alleen.

Ik wil eerst mijn klanten optimaal bedienen en alles goed kunnen overzien, voordat ik mensen in dienst neem. Bovendien besta ik nu bijna een jaar en is geduld in deze een schone zaak. Ik werk wel veel samen met freelancers. Vooral op het gebied van vormgeving. Dit bevalt mij erg goed.

De samenwerking is vaak vrij informeel, maar wel serieus en professioneel. Dat past helemaal bij mij.

En mijn ambities? Meer focus op lifestyle, dan bedoel ik sport en wellness vanwege mijn eigen passie, en een optimaal netwerk van freelancers. Op lange termijn een kantoor op een centrale locatie in Nijmegen waar ik samenwerk met een aantal enthousiaste communicatieliefhebbers en creatieve mensen zoals ik waarbij eigen verantwoordelijkheid, daadkracht en spontaniteit centraal staan.

Tips voor studenten die een communicatiebureau willen starten:

  1. Nu al aan je netwerk bouwen. Maakt niet uit wie, iedereen kan ooit je klant worden.
  2. Nu al een mooie website opbouwen (via handige studiegenoten) en je eerste freelance klussen verzamelen.
  3. Vakbladen lezen. Nooit te jong om daarmee te beginnen.
  4. Zorg dat je de juiste spullen hebt (computer, printer, telefoon en website) en professioneel aan de slag gaan.
  5. Zorg dat je bestaande/eerste klanten tevreden zijn. Dit zijn je belangrijkste visitekaartjes.
  6. Geld sparen voor als het even minder gaat.

En dit moet je vooral niet doen als starter:

  1. Niet verzanden in bedrijfsplannen en visies. Het is leuk na te denken over wat je allemaal wilt en kunt, maar in feite is het vooral een kwestie van DOEN.
  2. Overdag koffie drinken met vrienden. Voor je het weet zit je urenlang te babbelen over al je leuke plannen, maar doe je niks meer.
  3. Op elk uur van de dag werken. Eigen baas geeft vrijheid, maar structuur brengt rust. Dus toch een normale dagplanning proberen aan te houden en in het weekend ontspannen.
  4. Heel veel geld uitgeven aan je huisstijl en drukwerk, terwijl je nog geen klanten hebt. Eerst verdienen, dan investeren.