Maak het gezellig aan tafel en geniet bewust van elkaar

Samen eten en plezier maken? Hoe wordt het gezellig aan tafel? Wordt het haast of aandacht en plezier voor de maaltijd en elkaar?
gezellig aan tafel maken

Bewust, duurzaam en gezond eten met je gezin. Als dat lukt, hoor je er helemaal bij. Zo niet, dan heb je gefaald. Dat is zo ongeveer de status die ons dagelijkse maaltijd heeft bereikt. De trends dwingen ons tot onmogelijke prestaties met een druk gezin. Eigenlijk wil je vooral dat het weer gezellig aan tafel wordt. Want dat bepaal jij. Zonder al teveel gedoe kan dat zelfs gevarieerd en gezond zijn.

Solo aan tafel met maaltijdsalades en maaltijdsoep…

Als single vrouw was dat mijn menukaart, gevolgd door bakken toetjes. Koken daar had ik echt een hekel aan. Meestal omdat ik veel te laat begon. Dan had ik zo’n honger dat alle geduld verdwenen was. Groente wassen, snijden, koken en bakken, no way. Liever iets dat al helemaal klaar was. En voor de hoognodige vitaminen gooide ik er wat rauwe groenten bij.

Nog steeds gun ik mezelf zo’n single-maaltje, zelfs nu ik getrouwd ben.

Meestal op maandagavond, als de kinderen slapen en mijn man sporten is. Dan vergeet ik alle opvoedkundige principes en plof ik met mijn bord eten op de bank. Dat geeft me precies de rust die ik nodig heb om de rest van de week met het hele gezin mindful te eten.

Met z’n allen gezellig aan tafel?

Of stilte met z’n allen zen? Nee, ik heb het over bewust omgaan met je voeding zodat iedereen aan tafel respect voor het eten heeft. Sterker nog: dat er waardering is voor de boeren die de producten verbouwd hebben en degene die achter het fornuis heeft gestaan. Mindful eten brengt het genieten terug aan tafel en geeft een gezonde balans voor je eetpatroon. Voor mijn zen keuken heb ik veel inspiratie opgedaan in het Franse mindfulness klooster Plum village.

Jouw eetpatroon heeft grote invloed op het gedrag van je kinderen.

Sta jij naast het aanrecht een boterham naar binnen te werken terwijl je whatsapp controleert? Of zit je rustig aan tafel en proef je wat je eet? Heb aandacht voor je eten: gebruik al je zintuigen en verfijn je smaak. Laat je kinderen bijvoorbeeld met hun ogen dicht eten en beschrijven wat ze proeven. Hoe omschrijf je de smaak van bonen? En welke weg heeft de peulvrucht afgelegd van zaadje tot aan tafel? Door op deze manier met eten om te gaan, brengt de maaltijd quality time in het gezinsleven.

Bovendien eet je samen gezellig aan tafel, je eet bewust en leert luisteren naar je hongergevoel.

Voedsel wordt vaak gebruikt als afleiding bij moeilijke emoties. Het geeft je iets te doen in plaats van te dealen met echte zorgen. Daarnaast geven zout, zoet en vet een behaaglijk gevoel dat verslavend werkt. De echte issues los je zo niet op. Door bewust te zijn wáárom je eet, leer je jezelf beter kennen.

Stel jezelf de vraag: eet ik omdat mijn lichaam energie nodig heeft of uit gewoonte?

Het is wonderlijk hoeveel excuses we bedenken om te eten. Jezelf verwennen, gezelligheid op de bank, een kassa aanbieding die je niet wil laten liggen, de lijst is eindeloos. En de rotzooi in je lichaam ook. Vanuit een mindfulle eetbehoefte kun je aan de slag met je gezin.

Wat is normaal aan tafel en hoe geniet iedereen daarvan?

Ik ben opgevoed met de schijf van vijf in een tijdperk dat het voedingscentrum belangrijk was. Ik laat me er nog steeds door inspireren, maar wel de moderne variant. Groenten op 1, gevolgd door fruit, noten, granen en zuivel. Regelmatig vis en tenslotte een stukje kip. Onze guilty pleasure: ketchup en al die andere sauzen. We doseren het een beetje, maar hebben de grootste lol met onze sausdip wedstrijden.

Ondertussen is er de uitdaging waar iedere ouder mee worstelt: “Hoe kunnen we zorgen voor een gevarieerde maaltijd op tafel zonder dat het ingewikkeld wordt? En hoe verantwoord, duurzaam, biologisch, organisch en planet proof moet het zijn? Hoeveel suiker mag mijn kind eten en waar komt die kip eigenlijk vandaan?

Door alle foodtrends is het bijna onmogelijk geworden om spontaan te koken.

Het begint al bij de boodschappen. Durf jij de kiloknallers nog in je mandje te gooien? En het kleurenpalet van Haribo, kun je daar nog mee aankomen?

Hoe breng je de eenvoud terug in de keuken en maak je het gezellig aan tafel?

Door te beginnen met je oorsprong! Ik kreeg als kind gezond en gevarieerd te eten. Meestal iets met aardappelen,  vlees en groente. En wat yoghurt na. Voor de afwisseling aten we Italiaans (macaroni) en in het weekend na lang buitenspelen zelfgemaakte pannenkoeken met een glas melk.

Wat kreeg jij vroeger te eten?

Noem eens drie normale, doordeweekse gerechten thuis. En wat kun je daar van leren? Integreer de eenvoud van vroeger in je dagelijkse maaltijd. Zoek de ideeën in de herinneringen, niet in de trends. Maak het allemaal wat makkelijker en vooral ook leuker. Eten is een moment van samenzijn en aandacht, koester het. Verzin bijvoorbeeld spelletjes om het plezier van eten te delen.

Nog een idee voor eetplezier:

Geef iedereen in het gezin een dag van de week. Op die dag mag hij of zij kiezen wat er op tafel komt. Dat moeten wel ‘gewone’ maaltijden zijn. Dus vlees/vis/vegetarisch. Geen friet, snacks, pizza of pannenkoeken. Het zal je verbazen hoe creatief kinderen zijn. Is het toch moeilijk iets te bedenken? Pak er dan een boodschappen magazine bij. Genoeg inspiratie. Laat ze ook een toetje kiezen. Geen fabrieksproduct, maar een exotisch stuk fruit. Er is zoveel te ontdekken in de supermarkt of bij een boerderijwinkel!

Nog een idee: laat je kinderen een restaurant in huis maken.

Ze mogen (en dus niet ‘moeten’) de tafel opdekken, een menukaart maken en… de gasten ontvangen. Zelfs een sfeermuziekje mag niet ontbreken. Zo wordt het zeker gezellig aan tafel.

Je merkt al, er zijn zoveel manieren om eten leuk te maken zonder als kok te moeten afzien.

En lukt het een keertje niet, dan is mijn single variant ook goed. Er is altijd wel een soepje te scoren dat kinderen lekker vinden. Verse groenten met water koken, bouillonblokje erbij, in de blender en klaar. Tosti erbij en smullen maar. En houd eens een tosti challenge. Wie verzint de gekste tosti? Als je gaat toveren met tosti’s garandeer ik je een groot feest. En ga je voor de hotdogs of poffertjes? Maak ze zelf. In de kringloopwinkel scoorde ik een oude poffertjespan. De kinderen vinden het fantastisch en ze verzinnen de leukste zoete én hartige creaties. Tomaatjes, komkommertjes en wortels erbij en genieten maar.

Vanuit eenvoud en aandacht voor elkaar wordt de maaltijd weer gezellig.

Weg met de foodtrends dus? Nee, maar wees reëel. Je hebt jezelf en een gezin te runnen. Doe bewust boodschappen, maar maak er geen studie van. Gelukkig hoeft dat tegenwoordig niet meer. Zo vind je overal verantwoorde producten met een keurmerk en ze zijn betaalbaar. Bij de Lidl en Aldi kom je een heel eind. Daar kost een Fairtrade reep chocolade net zoveel als het huismerk van de Jumbo. En loop een rondje extra voor de slager. De aandacht voor het vlees is de prijs waard.

Boodschappenlijstjes maak ik overigens nooit.

Ik loop langs de schappen en herken de producten die ik nodig heb. Daarom ga ik graag naar een kleinere supermarkt waar de impulsen minimaal zijn.

En de foodboxen. Iets voor jouw huishouden?

Ik heb er niks mee. Ik heb gewerkt in de reclame en marketing en ben van mening dat alleen de marketeer er beter van wordt. Al die verschillende bezorgers, administratie, dozen en verpakkingen, iemand moet die kosten betalen en dat ben jij. Vind je foodboxen handig omdat je geen tijd kwijt wil zijn aan de boodschappen en het bedenken van recepten? Als jij met focus een ronde door de Aldi maakt, gaat het net zo snel. En de receptkaarten liggen voor je klaar. Bovendien laat het ruimte voor leuke ervaringen met je kinderen en avontuur. De grootste lol heb ik als mijn zoontje zich verstopt achter de schappen of wanneer hij zijn karretje als formule 1 auto gebruikt. Op de step door de Aldi is ook een groot succes en de proef challenge bij de versafdeling al net zo geslaagd.

Wat gaan jouw kinderen herinneren van het avondeten?

Wat wil je ze meegeven? Haast of aandacht en plezier?  Geef jezelf de tijd en ruimte om een bewuste manier van eten te integreren. Het hoeft niet mooier, spannender of gevarieerder. Breng rust aan tafel, eet samen en het wordt vanzelf fijner.