Bewust gezond leven, 9 tips

bewust gezond leven

Tot mijn dertigste dacht ik er eigenlijk nooit over na, een bewust gezond leven. Het kwam niet eens bij me op. Ik was met van alles bezig behalve mijn gezondheid. Als kleuter vermaakte ik me vooral met vriendinnetjes in de natuur, als jonge tiener zocht ik het avontuur op reis en tijdens de puberteit worstelde ik vooral met uiterlijk en iedereen om mij heen. Vanaf mijn twintigste begon de ontrafeling van de geest, maar ook dat had nog niks te maken met ‘bewust gezond’. Dat kwam pas jaren later.

Op adem komen

Na de geboorte van mijn zoon (op mijn 35e) ontstond een sterke behoefte aan rust en stabiliteit. Met een baby, twee jonge stiefkids, een andere baan én een nieuwe woning begon mijn fundament te wankelen. Ik liep achter de feiten aan en kwam niet meer op adem. En ik was niet de enige in huis: mijn vriend kampte met dezelfde problemen. Gelukkig konden we er goed over praten en gunden we elkaar wanneer nodig een break. Maar dat was niet genoeg om weer bewust gezond te kunnen leven.

Een gezond leven

Om met dit ‘nieuwe leven’ overweg te kunnen en mezelf staande te houden, moest ik een nieuwe flow vinden. Eentje waarbij ik voor mijn gezin kon zorgen, bleef lachen met mijn vriend en tegelijkertijd mezelf zou opladen. Dát zou mijn ‘gezonde leven’ worden. Het duurde zo’n twee jaar om de juiste formule te vinden en eigenlijk ben ik nog steeds aan het zoeken, want het leven is natuurlijk steeds in beweging. Maar de basis staat. En dus heb ik opgesomd hoe ik bewust gezond leef in de hoop dat jij er ook wat aan hebt. Dit overzicht helpt mij in ieder geval om te zien wat er mis gaat als ik me rusteloos voel.

Hoe ik bewust gezond leef:

1. iedere ochtend ontbijten

Vezelrijk en licht. Met brood, kaas en fruit of yoghurt in het weekend. Vóór mijn dertigste wilde ik de dag nog wel eens beginnen met twee uur sporten zonder ook maar één hap gegeten te hebben. Die tijd is voorbij. Ik voel me nu minder uitgeput en blijf veel beter in balans. Bovendien smaakt niks zo lekker als een verse bruine boterham met kaas en schijfjes appel.

2. neem een lichte lunch

Je zal mij tijdens de lunch nooit met een kroket of frikadel zien. Als ik me er wel toe laat verleiden, stort ik daarna compleet in. En dat geldt ook voor wijn. Ik heb in België weleens een zakenlunch gehad met champagne. Volledig uit het veld geslagen. Je kon me op vegen; niet handig als je nog een paar uur intensief vergaderen voor de boeg hebt. Dus neem een lichte lunch als je bewust gezond wil blijven.

3. iedere dag naar buiten

Ook al vind ik mijn werk geweldig en de mensen met wie ik samenwerk ontzettend inspirerend, een half uurtje buitenlucht geeft me meer frisse inzichten dan vijf vergaderingen bij elkaar. Even afstand nemen en met verse zuurstof opnieuw aan de slag. Het doet wonderen (ook tijdens lange visites bij mensen thuis).

4. een makkelijke sport

Ik ben een groot liefhebber van aerobics en ik heb jarenlang zélf les gegeven, maar ik heb een eenvoudig alternatief: joggen. Niet hardlopen, want zo snel ben ik niet maar gewoon lekker joggen. Het scheelt me reistijd naar de sportschool en bovendien doet de buitenlucht fantastisch werk voor mijn lichaam. Ik geef toe: het is stukken minder gezellig, maar door iedereen onderweg te begroeten maak ik er toch nog een feestje van.

5. je lichaam voelen

Naast sporten heb ik rustgevende beweging nodig. Een licht vorm van yoga of pilates. Contact met de ‘aarde’, aandacht voor mijn adem en het stretchen van alle spieren die gedurende de week verkrampt zijn geweest. Hiervoor ga ik wél naar een sportschool, want ik vind het heerlijk om aansluiting te vinden bij een groep mensen die ook aandachtig met het leven bezig is; een beetje saamhorigheid zonder verplichting.

6. van inspanning naar ontspanning

Naast het actieve laat ik me ook verwennen, al heeft het wel even geduurd voordat ik wist wat dat voor mij betekende. Ik heb talloze behandelingen geprobeerd, maar het merendeel bracht de behandelaar meer dan mijzelf. Want afgezien van de financiële vergoeding zorgde ik altijd voor een gezellige babbel. Of ik daar nou behoefte aan had of niet. Gelukkig heb ik nu de perfecte massage gevonden – shiatsu –  uitgevoerd door een hele leuke vrouw, iemand in wie ik mezelf ook een beetje herken. En dat helpt, want zo’n klik is belangrijk om je kwetsbaar te kunnen opstellen.

7. energie moet stromen

Dankzij mijn shiatsu-masseuse sta ik ook dagelijks gestrekt in een Makka-Ho pose. Wat? Jawel, Makka-Ho, hartstikke efficiënt en makkelijk. Dat zijn zes oefeningen om de energiebanen in het lichaam (meridianen) optimaal te laten stromen. En je wordt er tegelijkertijd heerlijk rustig van. Ik doe het zelfs op mijn werkplek of bij iemand thuis (lang leve het toilet). Het duurt even voordat ik mijn spierspanning kan loslaten, maar zodra ik me eraan over heb gegeven, krijg ik echt het gevoel dat ik leef. Het lukt me niet om ze alle zes te doen, maar de staande variant zit steevast in mijn dagelijkse repertoire.

8. en dan… slapen

De essentie waarop ik functioneer. En met kleine kinderen in huis is dat niet makkelijk, maar hoognodig. En dus, op tijd naar bed. In mijn geval vóór elf uur en rond zeven uur er weer uit. Dat vraagt om ijzersterke discipline, want het is vele malen gezelliger om samen een film te kijken of te babbelen over nieuwe vakantiebestemmingen, maar Didie duikt er op tijd in. Zo leer ik bewust gezond te zijn.

9. ook ‘s middags

Met mijn acht uur slaap ben ik er nog niet. Omdat ik veel reis en vaak laat thuis ben, heb ik meer nodig. En dus duik ik op ‘mama-dag’ in bed voor het middagslaapje, tegelijk met mijn zoontje. Ik slaap niet altijd, maar het gevoel van ontspanning in een rustig huis doet altijd goed.

Nog wat extra tips uit mijn bewuste brein:

  • Neem echt altijd de trap! Lopen is niet voldoende, laat de bovenbenen ook werken.
  • Ik ben gek op koekjes, maar ik ‘bundel’ mijn snoepmomenten. Verwen jezelf op vaste tijdstippen om te voorkomen dat je lijf de hele dag om eten vraagt. Daar zijn je tanden ook blij mee.
  • Gooi wat zaden, granen en noten in je ontbijt of dessert en je weet zeker dat je verzadigd bent én blijft.
  • Neem op drukke dagen even afstand van de mensen om je heen en luister goed naar je lichaam om te weten wat je op dát moment echt nodig hebt. Een ‘mindful momentje’ van enkele minuten doet al wonderen.

Comments (4):

  1. Ilse

    31/01/2016 at 10:15

    Lieve Didie,
    Op die dagen dat ze niet alle 9 lukken, maar juist ook als alles wel in balans lijkt, is er niets lekkerder dan iemand die me helpt om even een m’n hoofd leeg te maken. En daar heb ik sinds kort een ‘professional’ voor, iemand die ik graag aan je voorstel. Hungry head, meet headspace! De app van Andy Puddicombe, meer nog dan zijn zeer leesbare boeken, helpen door het maken van ruimte in je hoofd. Die ruimte vul ik naar hartelust en razendsnel, en zoals ik je ken heb je ook eerder ruimte te kort dan m2 over… Mag ik je nummer 10 voorstellen voor je lijstje: headspace? Maakt ruimte voor 1 t/m 9… En dat in nog geen tien minuten! Kan ook op het toilet, in bed en op kantoor… Liefs ilse

    Beantwoorden
    • Didie

      01/02/2016 at 08:51

      Perfecte tip! Grappig genoeg heb ik mezelf jarenlang hungryhead genoemd (ik heb zelfs een URL daarvan), dus past helemaal bij mij! Ik ga de app downloaden!

      Beantwoorden
  2. Didie

    27/01/2016 at 19:09

    Goede tip van de vitamine D! En ben erg blij met je trouwe lezerschap. Het gaat uiteindelijk om de mensen die dicht bij je staan..

    Beantwoorden
  3. T. Diels

    27/01/2016 at 13:44

    De appel, die valt en de boom?
    Zou je zeggen! De tips doorleefd!
    De vitamine-aanvullingen doen me daarbij extra goed. Vooral die vitamine D aanvulling.
    De gezondheidsraad erkent intussen ook ons zongebrek op veel dagen. En we wonen nu eenmaal niet in een echt zonnig land. En ik ben inderdaad de zestig gepasseerd.
    Een bezield, maar ook realistische tekst. Je schuwt geen onderwerp. Mijn respect en trots kreeg en krijg je al, maar ook om me heen groeit deze gestaag!
    Een echte fan….

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *