Stop met alles waarbij je hart protesteert

Geef jezelf rust met een aanvalsplan om de mentale chaos te managen. Kies voor een leeg hoofd en het gevoel van vrijheid.

Het is tijd om te stoppen. Voel je stress en loop je achter de feiten aan? Je gaat een manier vinden om het anders te doen. Verandering gaat niet vanzelf. Daarom heb je tijd nodig voor je persoonlijke avontuur. Je gaat beter voor jezelf zorgen.

Stoppen gaat gepaard met structuur.

Ik weet het: structuur klinkt buitengewoon saai. Juist als je van een spontaan gevoelsleven houdt. Maar het is een vereiste voor een steady mind. Jarenlang heb ik er alles aan gedaan om géén structuur te hebben, ik wilde mezelf iedere dag kunnen verrassen. Op korte termijn ontzettend fijn, maar uiteindelijk word je er dol van. Helemaal wanneer je een gezin hebt.

Alles plannen en iedere dag hetzelfde schema?

Nee, dat is een ander uiterste. Er bestaat namelijk ook nog zoiets als persoonlijke flexibiliteit binnen een haalbare structuur. Je schetst de kaders en daarbinnen kun je helemaal ‘los’ gaan. Het beste van twee werelden.

Verdeel je dagelijks leven in hoofdthema’s.

Wat zijn de belangrijkste pijlers in je leven? Niet iedereen heeft dezelfde interesses, maar in grote lijnen is er een aantal belangrijke onderwerpen dat altijd aandacht vraagt. Denk aan gezondheid, familie, kinderen en geld. Deze thema’s staan niet vast en veranderen wanneer je in een andere fase van je leven belandt. Zo wordt geld belangrijker als je een huis gaat kopen en je gezondheid wanneer je ziek bent. Ook je gezinssituatie is van invloed: heb je een kind en zes honden? Dan zijn huisdieren ook een thema.

Beperk je keuze tot zes thema’s om overzicht te houden. Begin in ieder geval met jezelf; de overige topics staan in willekeurige volgorde. Om je op weg te helpen geef ik je mijn thema’s: gezondheid, relatie, gezin, social life, werk, hobby’s.

OPDRACHT: Noteer jouw thema’s

Deze thema’s zijn het vertrekpunt voor je structuur.  Het zal je onmiddellijk rust geven, omdat je brein gek is op overzicht en focus. Met een wirwar aan gedachten, lijstjes en afspraken worden je gedachten vanzelf een chaos.

Wanneer je overzicht hebt, kan je brein focussen en krijg je oog voor belangrijke kwesties.

Ik zal je een klein voorbeeld geven: Waarom zie je overal blauwe auto’s rijden als je zelf een blauwe auto wil kopen? Omdat je hersenen er aandacht voor hebben gekregen. Je wordt niet meer afgeleid door zinloze informatie over gele en zwarte auto’s.

Of een ander voorbeeld: Ken je het experiment waarbij mensen een basketbal filmpje moeten kijken? Ze krijgen de opdracht te tellen hoe vaak de sporters de bal overspelen. Iedereen doet zijn best het aantal goed te raden. Een enkeling geeft het juiste antwoord. Na afloop wordt gevraagd: “Heeft iemand de gorilla gezien?” Niemand. Opnieuw het filmpje en wat blijkt? Iedereen ziet de verklede gorilla voorbij. Omdat de mind er nu aandacht voor heeft…

Terug naar jouw lijst.

Je hebt zes thema’s benoemd. Je kunt nog uren piekeren over je lijstje, maar hier gaan we het mee doen. Focus. Houd je onderwerpen helder zonder details. Een blanco vel met zes onderwerpen, een frisse start van jouw ontdekkingstocht. Nu ga je letterlijk stoppen.

Neem afstand van je scherm.

Een uurtje tot maximaal een dag, en laat je brein wennen aan de focus. Dit zijn de thema’s waar je aandacht voor gaat hebben. Deze focus brengt op termijn rust in je hoofd, en… (nog meer) plezier in je leven. Heb geen haast. Vanuit geduld ontstaan de mooiste dingen.

Komende weken ga je rust vinden.

En meer energie. Want als je geen aandacht meer verspilt aan nutteloze details, blijft jouw accu opgeladen. Het zal je verbazen hoe lang deze meegaat. Sterker nog: als jij je brein traint aandacht te hebben voor wat JIJ belangrijk vindt, raakt je batterij nooit meer leeg. Energie kent geen datalimiet, net als de liefde.

De volgende stap

Je stopt met alles waarbij je hart protesteert. Dat is geen spirituele opgave, maar een nieuwe regel. Stop met afzien, kies voor je mooiste leven. Hoe vaak komt het niet voor dat je met jezelf in discussie gaat? Over iets eenvoudigs gedurende de dag. Dat zijn de momenten waarbij je hart het verliest van je ratio. Je voert lange gesprekken met jezelf en redeneert in cirkels. Je komt in een neerwaartse spiraal terecht. Die tijd is voorbij.

Neem geen genoegen met minder.

We gaan voor een happy state of mind. Stop met alles wat je hoofd in de war brengt. Dat gaan we concreet maken. Door (1) bewust te worden van die verwarring en (2) het te voorkomen.

OPDRACHT: Houd deze week bij wanneer je met jezelf in discussie gaat.

Pak een klein notitieboekje dat je makkelijk meeneemt. Geen telefoon, maar een schrift. Schrijven geeft namelijk rust en zorgt voor aandacht; dat is precies wat je nu nodig hebt. Neem je zes thema’s als leidraad. Geef ieder thema een eigen pagina. Je mentale discussie noteer je telkens onder het juiste thema. En elke discussie kent drie onderdelen. Breng ook hierin structuur aan.

Een discussie met jezelf:

  1. omschrijving van de activiteit
  2. je spontane reactie op dit plan (nee/ja en de reden)
  3. de discussie met jezelf (je eerste reactie in twijfel trekken)

Voorbeeld:

  1. Je krijgt een uitnodiging voor een etentje met vage vrienden.
  2. Het liefste zeg je nee, want je kent ze nauwelijks
  3. En dan komt de twijfel: Je voelt je verplicht. Ze zijn de vorige keer tenslotte ook bij jou geweest. Moet je nu wel of niet gaan? Duidelijk geval van mentaal gebabbel waar je niet gelukkiger van wordt.

Je kunt dagen en lange nachten verspillen met het wikken en wegen van sociale keuzes.

Zal ik wel, zal ik niet? Wat is het belang? Hoe houd ik iedereen tevreden? Vinden ze me onaardig als ik niet ga? Ik kan je een ding verzekeren: als je iedereen te vriend wilt houden, is er maar een iemand de klos. Jij. Hoezo moe? Wat klaag je nou, je vond het toch allemaal zo leuk?

Je leeft nu en er is geen enkele reden om je geluk uit te stellen.

Luister naar je gevoel en kies bewust: ontdek dat je spontane reactie heel duidelijk is. De ‘maar’ in jouw hoofd maakt alles ingewikkeld. En je komt er nooit meer uit. Daar weet ik alles van: Wij mensen zijn namelijk een ster in het bedenken van argumenten voor en tegen, het recept voor eindeloze verwarring.

Geef alleen nog aandacht aan de juiste versie: omcirkel de spontane reacties op situaties en sluit je notitieboek.

De komende dagen ligt je focus op je spontane reacties. Neem iedere dag een moment om de belangrijkste discussies te noteren en luister naar je spontane gevoel. Niet erg als je een dagje overslaat, maar houd je gedachten scherp. Ga er in elk geval een paar weken mee aan de slag; zo krijg je waardevol inzicht in je twijfels. Al schrijvende ga je ook voelen dat gepieker heel veel energie kost. Goed nieuws: al die energie komt vrij voor jouw leven!

Neem de tijd om te wennen aan je bewustwording.

Verwacht niet dat je geest ineens helder is. Het lukte mij ook niet in één dag. Maar het loont de moeite: door bewustwording ga je sneller schakelen en ontstaat er ruimte voor nieuwe energie. Plak ondertussen een ‘post-it’ in je brein. Doen, zoiets werkt echt. Het heeft mij al vaak rust gegeven. Wanneer dan? Als je gaat twijfelen na een spontane reactie. Want dat gebeurt, vooral in het begin. Dan heb je iets nodig om scherp te blijven en niet in je gepieker te blijven hangen. Denk dan aan die gele memo met STOP. En ga iets doen waar je je aandacht voor nodig hebt. Verleg je focus en stop de mentale discussie. Twijfelen helpt je niet verder en kost bakken met energie.

Focus is wat je nodig hebt, daar word je fitter van.

Ik zal nooit vergeten dat ik wekenlang piekerde over een vriendin die me niet meer wilde zien. Ik werkte samen met haar ex en dat vond zij geen goed plan. Ik deed er alles aan om uit te leggen waarom ik met hem werkte, maar zij verbrak alle communicatie. Ik verzeker je: er is niks zo erg als het zwijgen opgelegd te krijgen, geen gehoor meer te kunnen vinden bij een vriendin. Ik had ermee te dealen.

Ik moest een manier vinden om mijn gepieker te stoppen.

Ik ging ten rade bij een coach in Nijmegen die ik wel eens sprak; een wijze vrouw met een eigen verleden. Ze leerde mij te voelen. Ik vertelde haar over het verdriet dat ik had. Ze was resoluut: “Je wil praten, maar de deur is dicht? Dan moet je het verhaal afsluiten. Gooi al je gedachten in de prullenbak. Ze hebben geen functie meer.” Vervolgens tekende ze voor mij een kliko, op een gele post-it, en ze gooide de vriendschap erin. “Denk hier maar aan als je weer eens twijfelt. Het was mooi, maar nu is het voorbij.” Ze had helemaal gelijk. Het was tijd om de vriendschap ook van mijn kant te verbreken, om mijn mind rust te geven. Het populaire geeltje helpt me nog steeds en heeft mijn geest ongelooflijk helder gemaakt.

Het principe met de post-it werkt trouwens zo aanstekelijk in ons huis, dat mijn man een oud verkeersbord heeft gekocht. STOP staat er met grote letters op. Het herinnert me niet alleen aan de zeggenschap die ik zelf heb, ik word er ook ontzettend vrolijk van.

Met een heldere geest is het makkelijker om je bewust te zijn van alles wat je denkt.

Daarom gaan we je hoofd rust geven. We maken een aanvalsplan om de mentale chaos vóór te zijn; zodat je al die verloren energie voor iets anders (leuks!) kan gebruiken. Niks zo fijn als een leeg hoofd en het gevoel van vrijheid.

OPDRACHT: Pak je agenda en zoek lege blokken van minimaal twee uur.

Het liefst een hele ochtend, middag, avond of dag. Noteer hier afspraken met jezelf. Geef de afspraken een naam waar je op voorhand blij van wordt. Iets dat bij jou past. In mijn geval zou dat zijn: avontuur, mind sessie of expeditie. Heb je deze maand weinig ruimte in je agenda? Probeer toch een paar uur te vinden. Je werkt nu aan de rust in je leven. Zet door! Houd je aan die belofte en plan vooruit. Kies dit jaar een aantal momenten inclusief een weekend dat heilig is.

Laat je niet verleiden tot het verschuiven van deze dagen!

Je gaat uitgedaagd worden. De kans is groot dat jouw persoonlijke afspraken terecht komen in de discussielijst van de vorige opdracht. Bijvoorbeeld wanneer de kinderen een extra voorstelling op school hebben, wanneer je beste vriend een beroep op je doet of een familielid je hulp nodig heeft. Van helpen word je gelukkig, blijf sociaal. Maar niet op jouw dag. Ga je daarover met jezelf in discussie? Pak gelijk je STOP post-it erbij.

Waarom deze afspraken heilig zijn?

Omdat ze je gaan helpen een heldere geest te ontwikkelen. Ze hebben een functie. Dit worden de gouden momenten om je hart te volgen en je avonturen uit te vergroten. Hierdoor gaat je gevoel juichen. Geen mentaal gebabbel, maar voluit leven en bezig zijn met alles waar je gelukkig van wordt.

Word je juist gelukkig van samenzijn met andere mensen?

Geen zorgen. Dat komt allemaal wel weer. Maar eerst moet je STOPPEN met de dagelijkse achtbaan. Zorg eerst voor jezelf en laat je niet inhalen door oude patronen. Investeer nu in je bewustwording en laat je gevoel niet meer in de steek. Je wil het nu eindelijk eens anders gaan doen. Niet beter of mooier, maar in balans. Je hebt genoeg van de stress en wil genieten van alles wat er in je leven gebeurt. Je bent alleen zo druk geworden dat je het niet meer ziet en voelt. Je hoofd zit vol en dat wil je veranderen. Zet de stappen die nodig zijn, kies bewust.

Ben je ontzettend druk en heb je geen ruimte in je agenda?

Helaas. Dat is geen excuus. Of je nu fulltime ouder bent, ondernemer of voor een baas werkt, vrije tijd is menselijk. Ook zonder dat daar een reden voor is. Je mag ook vrij nemen als daar niks tegenover staat. Je hebt geen tandarts, vakantie of feest nodig om vrij te nemen.

Zomaar een lege dag, dat zijn de beste dagen! 

Zolang als ik me kan herinneren heb ik vrij genomen omdat ik daar gewoon zin in had. Op maandag meestal. En ik plande ze allemaal ver vooruit. De gedachte aan zo’n dag was op zichzelf al bevrijdend. Collega’s vroegen me altijd:  “Ga je een lang weekend weg? Moet je naar de dokter?” Ik keek ze met een glimlach aan: “Nee, ik ben gewoon vrij.” Niet meer en niet minder.

Gebruik je vakantiedagen voor jezelf, niet alleen voor je partner of gezin.

Het doet wonderen. Ook als je zelfstandig ondernemer bent. Voel niet de verplichting om altijd te werken. Juist die momenten van leegte gaan je heel veel brengen. En volhard in je persoonlijke vrijheid. Je bent deze weg ingeslagen omdat je het anders wil doen. Dat vraagt om actie en toewijding. Laat geen ruimte voor twijfel. Ga voor resultaat.

Nog even op een rij:

  • Richt een boekje in met de belangrijkste thema’s
  • Beschrijf alles wat tot discussie in je hoofd leidt.
  • Maak ruimte in je agenda en afspraken met jezelf.
  • Zorg dat deze afspraken heilig zijn. Ga ze niet verschuiven of doorstrepen.
  • Laat geen ruimte voor twijfel. Je hebt de beslissing van je toekomst al genomen.