Vind rust tijdens deze chaos [met 12 persoonlijke tips]

Hoe vind je rust in de chaos van corona nu? Blijf in balans met de beste tips voor gevoelige mensen zoals jij.
vind rust tijdens de chaos

Hoe wil jij omgaan met de chaos waarin de wereld zich nu bevindt? Niets is zeker. Behalve dat de zon opkomt en ondergaat. En dat je heel veel tijd mag doorbrengen met de mensen van wie je houdt. Niet met iedereen, kwetsbare mensen leven nu in afzondering, maar je gezin is dichterbij dan ooit.

Jezelf blijven tijdens deze mentale chaos is een uitdaging van formaat.

Je brein zoekt continu naar zekerheden om gevaar te minimaliseren. Helaas, er is geen duidelijkheid. Je moet het doen met de officiële berichtgeving van de overheid en de nieuwsprogramma’s die in veel gevallen meer dreigend dan positief nieuws brengen. Je intuïtie vraagt om rust en geborgenheid, maar je pure gevoel wordt overwoekerd door een overload aan berichtgeving en meningen.

Hoe blijf je dan mindful?

Hoe onrustig het leven nu ook is, de uitdaging om persoonlijk te groeien is nog nooit zo groot geweest. Hoe kun je in balans blijven en de juiste keuzes maken als je overdonderd wordt door negatieve media, kinderen die thuis zijn met hun eigen problemen, plichtsbesef vanuit je werkende leven of een partner met zijn eigen ballast?

Je moet er doorheen, wegkijken kan niet.

En juist dat biedt mogelijkheden voor jou als mens. Want door met beide benen op de grond te staan en je gevoel te respecteren, blijf je met jezelf in gesprek. En alleen jij kan die monoloog de juiste inhoud geven.

Wat kun je nu doen om jezelf te blijven?

Om te beginnen moet je zeer selectief zijn met het nieuws dat je tot je neemt. Ik beperk mezelf tot teletekst (old school en o zo eenvoudig) en de website van het RIVM. Hier vind ik alle feitelijke informatie en word ik niet meegezogen door discussies van mensen met eigenbelang. Want vergeet niet: iedereen heeft een belang, ook tijdens deze gezondheidscrisis.

We strijden samen, maar we blijven eigenwijze individuen.

Of het nu een politicus, een professor, een buurvrouw of een onderwijzer betreft, iedereen verkondigt een mening gebaseerd op eigen verleden, kennis en ervaring. En we bedenken strategieën die ons persoonlijk het beste uitkomen, zelfs bij een crisis die vraagt om saamhorigheid en respect. Daar is niks vreemds aan, maar je moet je er wel bewust van zijn.

Niemand heeft de waarheid in pacht.

Dus staar je niet blind op een mening van wie dan ook. Wees bovendien zuinig met het ventileren van jouw visie. Geef aan dat het jouw mening is, maar probeer niemand te overtuigen. Door alleen feitelijke informatie tot je te nemen, kan je brein zich focussen op de feiten en hoeft het niet met zichzelf in beraad over wat nu wel en niet klopt.

Dat scheelt heel veel onrust.

Kijk maar eens kritisch naar het nieuws. De meest gestelde vraag is: “Maar wat als…?” En daar heeft niemand een antwoord op. Door zulke vragen maken we elkaar gek. Je brein is namelijk geprogrammeerd om antwoorden te vinden op de vragen die je stelt om zo gevaar te vermijden. Als je in gedachten continu zegt: “Wat als…?” Dan gaan je hersenen aan het werk om een antwoord te vinden. Zonder dat de feiten bekend zijn. Daar gaat je gezonde mind. Het gevolg is een gestresst brein dat blijft piekeren in de wanhoop een antwoord te vinden.

Vermijd zulke verwarrende vragen en blijf bij de feiten en het moment.

En zoek de natuur op. Samen met de mensen die bij jou thuis zijn. Door met z’n allen de connectie met de natuur aan te gaan, ontspant je mind. Geef aandacht aan alles wat je ziet. Gezien het seizoen is er nu zoveel moois in bloei, chaos of niet, dat gaat gewoon door. Het is een geruststellend tafereel: zien dat de bloemen in knop staan en de dieren zich uitleven in de vroege lentezon.

Het maakt dat je gedachten door een andere lens naar de wereld kijken.

Zoom in op alles wat zich voor je ogen afspeelt en zet alle zintuigen aan. Hoor de kinderen lachen met verstoppertje spelen in het bos, proef het verse brood op het picknick kleedje en ruik de hyacint in het gras. Ik weet zeker dat je je een stuk fijner gaat voelen.

En bedenk dat alle tijd die je nu verplicht moet doorbrengen met je gezin ook jouw tijd is.

Huiswerk maken met je kinderen lijkt een verplichting als je niet kunt zien hoe waardevol het is. Je kunt je kinderen tien zakken snoep geven of de allernieuwste computerspellen, maar wat werkelijk telt is aandacht, gezien worden. Snoep en games geven kortstondig plezier en worden snel vergeten. Die middag in het bos als jullie rekenspelletjes doen met bomen en takken niet. Stoepkrijten met mama is bijzonder, net als hinkelen op een rekensom, nog een snoepje is alleen maar voorspelbaar.

Word ook minder streng voor jezelf.

Het huis hoeft niet perfect schoon. Niemand vraagt daar om, alleen jijzelf. Huiswerk van je zoon of dochter is een uniek moment. Je kind leert van jou en andersom. Het huishouden? Het mag allemaal wat minder hoor. Je krijgt toch geen visite.

En roept jouw werkende leven? Reserveer een duidelijk blok in de dag waarop je niet zichtbaar bent en uit staat voor de rest van het gezin. Spreek dit vooral duidelijk uit en zorg dat je uit beeld bent. Geef de kinderen opdrachten waar ze plezier aan beleven zoals menukaarten voor het eten maken, de hoogste LEGO toren van het huis bouwen, moddersoep maken in de tuin, blind twister en tekenen voor opa en oma.

Begin en eindig de dag met een paar minuten diep ademhalen.

Zet een glimlach op, ook als je het moet forceren. Het is al vaker wetenschappelijk bewezen dat je je fijner voelt als je je hersenen aanzet tot een glimlach. En blijf bewegen. Met z’n allen. Stoelendans, yoga challenge, verzin iets. Een lichaam in beweging brengt emoties op gang. En dat is wat je nodig hebt.

Geen vastgeroeste gedachten of diep piekeren, maar een vrije mind die open staat voor chaos.

Deze periode moet je hele lichaam leren omgaan met onzekerheid. Niet alleen je gedachten, ook je fysieke elementen. Want een zwaar gestresste geest werkt averechts op het welzijn van je body. En dat kun je nu zeker niet gebruiken. Stop dus met alle vragen rondom de coronacrisis en voed jezelf op. Stel alleen de vragen die je altijd stelt. Zo komt je geest in een ‘normaal’ ritme. En pak er eens wat oude fotoboeken bij. Haal leuke herinneringen op, al dan niet met je gezin. Ga elkaar natekenen of teken jezelf als klein kind en laat je kinderen zichzelf schilderen als opa en oma later. Zoek het in de essentie van ons bestaan. Samen leven, liefhebben en creëren. 

De beste 12 tips voor een leven in balans tijdens de chaos:

  • Beperk nieuwsgaring tot feiten
  • Laat je niet meeslepen door discussies, ook niet als die gevoerd worden door deskundigen uit het veld
  • Stel geen ‘wat als’ vragen
  • Richt je gedachten op de natuur
  • Zet alle zintuigen aan als je buiten bent
  • Ervaar tijd met je kinderen als uniek
  • Ga voor echte aandacht en leer je gezin beter kennen
  • Beperk het huishouden tot een minimum
  • Zorg dat je niet zichtbaar bent als je tijd voor jezelf moet nemen
  • Blijf in beweging zodat je gedachten en emoties lucht krijgen
  • Duik in leuke herinneringen
  • Maak samen nieuwe waardevolle, creatieve momenten

Ik volg nu een aantal dagen deze leefmomenten en het werkt perfect.

Mijn gedachten zijn rustig en ik bekijk het leven van dag tot dag met een glimlach. Ik laat me niet gek maken, noch mijn gezin. Ook ik heb ouders die tot een risicogroep behoren, evenals mijn schoonmoeder, en ik kan niet wachten tot we elkaar weer in de armen sluiten. Maar door mijn mindset kan ik het managen. En dat heeft een positief effect op mijn gezin. Want 24/7 op elkaars lip is natuurlijk behoorlijk heftig. Door de ontspanning in ons huis, ook tijdens deze chaos, kunnen we het allemaal aan. En blijf ik mindful mama.

Bescherm jezelf een beetje extra tegen alle meningen en discussies, help jezelf en je gezin een handje en geef een glimlach aan de mensen die het nu nodig hebben.

Je zal er versteld van staan hoe rustgevend het is om vanuit die basis deze chaos te ervaren. En ondertussen bouw je aan een stevig fundament dat je leven zal verrijken, wat er verder ook nog op je afkomt. Je bent geboren met gezond verstand en een intelligent lichaam. Chaos hoort bij de oerkracht van deze wereld. Vecht er niet tegen, draag zorg voor jouw fundament.

Naschrift: iedere keer als ik gezin of partner schrijf, ben ik me ervan bewust dat er ook mensen alleenstaand zijn. En dat je als alleenstaande dubbel en dwars met alles wordt geconfronteerd zonder afleiding van een gezin. Niemand om je twijfels mee te delen of te overleggen waar je tijdens deze corona crisis goed aan doet. Ik wil meegeven dat ik me met iedereen verbonden voel, dus ook met jou als je geen gezin hebt. Daar staat tegenover dat sommige mensen mét gezin zich eenzaam voelen wanneer ze hun gevoel niet kunnen uiten of geen gehoor vinden bij hun partner en kinderen. Ik heb geleerd van de zen monnik Thich Nhat Hanh dat ieder individu verbonden is en niemand alleen. Mocht je alleen thuis zijn en je eenzaam voelen, weet dat er ontzettend veel mensen hetzelfde ervaren. En dat je met elkaar verbonden bent, waar je ook bent.